طرح محاسبه پلکانی قبوض برق اعتماد مردم را نشانه گرفته است



طرح محاسبه پلکانی قبوض برق اعتماد مردم را نشانه گرفته است



تاوان گذار-بر اساس اعلام قبلی مقرر بود هزینه برق مصرفی مشترکین از خرداد ماه بصورت پلکانی محاسبه شود که این امر با حواشی زیادی همراه بوده است.



براساس جزئیات جداول پنج‌گانه تعرفه مشترکان خانگی، حداکثر بهای برق مصارف خانگی از خردادماه امسال به ازای هر کیلووات ساعت به‌طور متوسط در مناطق عادی و ماه‌های غیرگرم مناطق گرمسیر ۲۲۷ تومان و در ماه‌های گرم مناطق گرمسیر ۱۹۲ تومان خواهد بود. البته برای خانوار‌هایی که مصرف برق ماهانه آن‌ها زیر الگوی مصرف باشد یا بالعکس مصرف‌شان بالای الگوی مصرف باشد تعرفه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است. مطابق با جزئیات اعلام شده تعرفه برق مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند از خرداد تا شهریورماه (بازه چهارماهه) ۲۳ درصد رشد خواهد داشت. حداکثر بهای برق برای این دسته از مشترکان به ازای هر کیلووات ساعت به‌طور متوسط در مناطق عادی و ماه‌های غیرگرم مناطق گرمسیر ۲۶۱ تومان و در ماه‌های گرم مناطق گرمسیر ۲۲۰ تومان خواهد بود.

گویا این مسأله بصورت مناسبی اطلاع رسانی نشده است که مردم را با چالش و ابهاماتی مواجه کرده است.

با مراجعه حضوری به یکی از امور مشترکین شرکت برق مناطق تهران می توانید تجمع مردم را ببینید که متأسفانه مردم را در شرایط اقتصادی فعلی با مشکل مواجه کرده است.

عده ای به دلیل افزایش غیرمعمول هزینه برق مصرفی نسبت به دوره های قبلی و عده ای به دلیل کاهش یا عدم اعلام هزینه به امور مشترکین مراجعه کرده بودند.

افرادی که هزینه مصرف برق آنها غیرمتعارف اعلام شده بود، به عنوان معترض امری عادی بود چون هزینه برق برایشان قابل قبول نبود و به روشهای مختلف و با پاسخ های کارشناسان یا متقاعد می شدند یا ناراضی و با عصبانیت محل را ترک می کردند. در کنار این افراد عده ای بودند که به دلیل عدم اعلام هزینه مراجعه کرده بودند و یا مثلا هزینه برق مصرفیشان خیلی کم اعلام شده بود.

یکی ازاین افراد علت مراجعه به امور مشترکین را به خبرنگار تاوان گذار به این صورت پاسخ داد: که قبلا مبلغ بالای 20 یا 30 هزار تومان هزینه برق مصرفی ما اعلام می شد که این سری مبلغ 2 هزار تومان اعلام شده است که می خواهم دلیل آن را بدانم!به دلیل ترس از اینکه مبادا قبض بعدی مبلغ سنگینی اعلام شود که توان پرداخت آنرا نداشته باشم!

این مطلب یک نکته اساسی در دل خود دارد، اینکه مردم چقدر به سیستم خدمات رسانی اعتماد دارند و چقدر تصور شان از آینده مبهم است و نسبت به آن ترس دارند که اینچنین حتی در برابر پاداشی که می گیرند، از خود تزلزل نشان می دهند و با ترس آنرا می پذیرند!

از صحبت هایی که افراد مراجعه کننده مطرح می کردند، عدم اطلاع از محل هزینه کرد، مبالغ پرداختی شان است، که آیا این مبالغ سنگینی که پرداخت می کنند در کیفیت خدمات رسانی موثر است؟ آیا قرار است در امور رفاهی شان تغییری ایجاد شود که اینچنین هزینه های برق، آب، تلفن و... افزایش پیدا کرده است؟

مسأله ای که این افراد را به اعتراض یا مراجعه وادار کرده بود در وهله اول مبلغ بالای قبض است ولی در سوال و جوابی که از مراجعین شد؛ نکته اساسی اعتماد یا عدم اعتماد بود که این هزینه هایی که چند برابر شده اند کجا صرف می شود، آیا خروجی برای رفاه جامعه دارد یا خیر؟

به نظر می رسد، مسئولین برق کشور باید در راستای شفاف سازی در این خصوص و تنویر افکار عمومی عمل کنند تا به نوعی اعتمادسازی لازم صورت پذیرد.

بدیهی است، اعمال چنین طرح هایی که هزینه ای به هزینه خانوار اضافه می کند اگر به صورت مناسب اطلاع رسانی نشود اعتماد مردم را نشانه می گیرد که در بلند مدت فضای جامعه را متلاطم خواهد کرد.


تاریخ انتشار: شنبه، 06 مهر 1398 ساعت 10:47:34 تاریخ آخرین ویرایش:شنبه، 06 مهر 1398 ساعت 11:00:00 توسط:مدیریت
می پسندم 0
نمی پسندم 0


نظرات

ارسال نظر
نام
تلفن همراه
 
پست الکترونیک
آدرس وب سایت یا وبلاگ
نظر شما


ارسال نظر



پایگاه خبری تاوان گذار